maandag 4 juni 2007

ALTIJD WAT

Ik had altijd wat. Andere kinderen hadden nooit iets. Ik had áltijd wat. Oorpijn, bronchitis, een gat in m'n hoofd. Brandwonden, iets gebroken, kneuzingen, ik had het allemaal: Het aller- allerergste dat ik ooit gehad heb zijn steunzolen. Mijn tegen elkaar klappende knieën riepen de bezorgdheid op van ouders en schoolarts. Met als gevolg een verwijskaart naar de Anna-Kliniek. Een soort orthopedisch Walhalla voor x-benen! Na veel bezoeken aan en het nemen van gipsafdrukken van, werden ze dan eindelijk geleverd. De voetvervormers. Glanzende roestvrijstalen aan het uiteinde voorzien van een randje leer, STEUNZOLEN! . Ik vond ze vreselijk: een regelrechte ramp en stelde een ieder er luidkeels van in kennis dat ik niet voor schut ging lopen. Dat was niet ondenkbaar maar wel ondankbaar. Want in een speciaal ingelaste shopping-trip naar Leiden, waren ze bij van Haren aangeschaft. Ik zie ze nog voor me. Lichtgrijze van een opstaande rand voorziene molières. Een maat groter dan normaal met spekzolen. Schuiten van schoenen, bij uitstek geschikt voor het dragen van inlegbare steunzolen, zoals de verkoopster heel discreet had aangeprezen. Gelukkig was de wereld met mij. Niet al te lang daarna kwamen de 'queen'ies' in de mode. Schoenen met een smalle spitse leest en een elegant halfhoog hakje. Die kreeg ik. Dat is het mooiste paar schoenen geweest dat ik ooit heb bezeten. Bruin suede met een lichtbllauwe kalfsleren voering. Helemaal chique! Van de tientallen paren die na dit paar nog door mij zijn aangeschaft, hoe mooi of ondraagbaar ook, dit stel is altijd nummer één gebleven!
Van mijn bronchitis ben ik op babyleeftijd in de oorlog en zonder medicijnen voorspoedig genezen. Door wisselbaden dat wil zeggen afwisselend een plons warm en een plons koud water over je blote lijf! Volgens mij slecht voor je hart maar mijn benauwdheid is er toch van genezen.
Oorpijn had ik dagelijks, zeker de eerste tien jaren van mijn leven. Dat betekende zomers niet zwemmen, 's winters een muts op. Ondanks die voorzorgen toch de terugkerende oorontstekingen. Waarbij je versuft van de pijn op bed lag een nat washandje op je voorhoofd om de koorts te drukken. Een 'Akkertje' om de pijn te stillen was een medicijn verpakt als een miniscuul rond ouweldoosje. Eerst na het knippen van mijn amandelen in het Elisabethziekenhuis op de Hooigracht in Leiden is het goed gekomen. Hoewel het verblijf daar ook al weer geen goede herinneringen heeft nagelaten. Alleen gelaten bij de zusters in het ziekenhuis, verlaten door je moeder én vader, overgeleverd aan een onbekende vijand, werd je per rolstoel naar de operatiekamer gereden. Met riemen vastgesnoerd aan een stoel, werd er een kapje over je neus en mond gehouden waaruit lachgas stroomde. Je moest diep inademen, diep adem halen. Zo raakte je 'weg' in de lichte narcose. Met lachgas (mijn tante die ooit een soort gelijke behandeling had ondergaan, ging er prat op dat ze zo verschrikkelijk had moeten lachen door het gas, dat ze niets van de pijn had kúnnen voelen). Uren later, in de nacht, was ik misselijk en met een zere keel wakker geworden in de herrie en het geroezemoes dat een nachtelijk ziekenhuis oplevert. Reppende voeten, rammelende bekkens, een bel en een zoemer, zacht pratende stemmen en een kind dat huilt. Op mijn zaal huilden alle kinderen.
Een gat in mijn hoofd. Voor op de fiets met vader naar de dokter. Een kram erin een pleister erop en het leed was weer geleden. Wel treurde ik lang over mijn kleren die bevlekt met bloed bedorven waren. Het groen zijden jurkje met geborduurde blauw met rosse bloemetjes. Het mooie manteltje, van lichtbruin velours met een donkerbruin fluwelen kraagje. Ik huilde harder om de verknoeide kledingstukken dan van de schrik en de pijn.
Zo groeide ik op: een arm gebroken, twee polsen gekneusd, een been verbrand, het topje van mijn vinger gesneden. Ik hád écht altijd wat.

3 opmerkingen:

Annemarie zei

Hallo,
Ook ik was gedurende mijn kindertijd voorzien van stalen/metalen/ijzeren steunzolen, net zoals (misschien) wel velen van jullie. In kreeg de steuznooltjes vanwege knik- platvoetjes. Had altijd van die metalen/ijzeren/stalen met z'n hoge welving in de voetholte en z'n bobbel voor onder de voorvoet, omdat ik een beetje naar binnen liep (X-benen) en de voeten totaal waren door-, in- en uitgezakt (knik- platvoeten) + doorgezakte voorvoetjes. Je zal het maar hebben.

Even voorstellen, ik ben Annemieke, ben 37 jaar en loop al bijna 33 jaar op/met (stalen) steunzolen. De schoolarts constateerde een beetje doorgezakte voeten en heeft mij doorverwezen naar de orthopeed. Op zich was dat toen heel normaal, want vele kinderen hadden hier last van. De orthopeed zei dat ik platvoeten had en met steunzolen in de schoenen moest gaan lopen. Let wel ik kreeg ze al toen ik 3,5/4 jaar was! Vervolgens werden ze daarna altijd direct aangemeten door de assistente van de orthopedisch-instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis, d.m.v. gipsafdrukjes te maken van de blote voeten. E.e.a. natuurlijk wel op voorschtift van de orthopeed, waar je hafjaarlijks op controle moest.

Na een hele tijd wachten in de wachthal bij de afdeling orthopedie in het ziekenhuis riep dan uiteindelijk zo'n jonge meid m'n naam op dat ik aan de beurt was.
Ik schaamde me dan altijd diep want ze riep de hele rataplan op aan doopnamen. En dan riep ik heel wijsneuzerig: "Ik heet Annemarieeeeee!". In de spreekkamer/kleedkamer moest ik altijd de schoenen, kousen en broek uittrekken. Toen de arts daar was, moest ik op de blote voeten gaan staan, (later toen ik ze al had, ook nog eens met de steunzolen eronder), een stukje lopen om te laten zien hoe je je voeten neerzette, op de tenen staan, op je hakken staan en daarna ook nog vooroverbuigen zodat je vingertoppen je tenen konden raken. Als dat alles gereed was mocht je weer gaan zitten en je benen één voot één recht vooruit naar de arts toesteken. Vervolgens werden dan nog minutieus je (ijzeren) steunzolen op alle manieren aan je voeten gepast. Als je (weer) nieuwe moest hebben (doorgezakt/te klein) ging je regelrecht (met blote voeten/benen) van de spreekkamer orthopeed naar de naastgelegen gipskamer orthopedie. En dat gebeurde nogal eens, omdat je voeten wel groeiden maar de steunzolen niet! Eenmaal in de gipskamer aangekomen mocht je vervolgens direct op een tafel gaan zitten waar weer een bankje op stond. Daarna mocht je je benen horizontaal strekken waar dan een soort steunen/bokjes achter de knieën werden gezet, zodat de benen mooi recht bleven liggen.. Je voeten mocht je slap/ontspannen laten bungelen. Als ze hier mee klaar waren, begonnen ze diverse maten steunzolen te passen aan je voeten. Deze plaatjes hingen overigens gerangschikt op maat aan een groot bord aan de muur. Als uiteindelijk de nieuw maat bekend was werden je voeten ingegipst. E.e.a. is het beste te vergelijken met als je witte kousenvoetjes aan hebt. Die kleffe lauwe gipsmassa was na ca. 10 minuten hard, waarna het van je voeten werd gehaald. Daarop werden je voeten schoongemaakt en werd je over 14 dagen terug verwacht om de nieuwe (ijzeren) steunzolen te komen passen/op te halen. Soms werd er gegipst van hak/hiel tot onder de voorvoet, de andere keer weer van hak/hiel tot over de tenen. Hoe deden ze dat bij jou/jullie? Dit aanmeten gebeurde soms wel 2x
per jaar omdat mijn voeten in de groei waren. Ik kreeg altijd van die stalen steunzolen (anderen waren er trouwens ook niet), inderdaad met van die
klinknageltjes waaraan een leertje was bevestigd. Tevens had ik ook van die super verantwoorde kinderschoenen van Renata/Piedro/Renata met een uitneembaar voetbed, waar de ijzeren steunzolen van voor in de plaats kwamen. "Correctieschoenen" noemden ze ze volgens mij. En natuurlijk de losse binnenwerkjes/voetbedjes goed bewaren voor het geval dat......................................utopie! Waren die steunzolen bij kou/jullie ook altijd zo SUPER BREED? Zelf heb ik erg smalle voeten en mijn moeder riep ook altijd al in die gipskamer, "denken jullie er aan, ze heeft SMALLE VOETEN, dus niet van die breeeeede"! Maar meestal werd hier niets mee gedaan. Dat passen van die nieuwe steunzolen was ook altijd zoiets. Schoenen, kousen en broek weer uit in de gipskamer en vervolgens werden de steunzooltjes gepast aan je voeten. Volgens die meisjes in de gipskamer pasten ze altijd perfect aan de voet. Vervolgens moest er er op gaan staan. Je voelde eigenlijk wel meteen dat het de eerste dagen weer briek lopen werd. Mijn moeder legde daarop altijd de oude steunzolen op de nieuwe om te zien hoe breed ze ze wel niet weer hadden gemaakt. Na vaak wat smaller maken gingen ze dan vervolgens mee in de schoenen.

Gedurende mijn middelbare schooltijd begon ik steeds meer afkeer van steunzolen te krijgen. Ik kon ze niet in moderne schoenen hebben zoals collegeschoenen
(platte instappers met van die kwastjes op de wreef), witte zweedse klompen en lage pumps. Zonder steunzolen kon ik dit schoeisel ook niet aanhouden, had totaal geen steun aan deze schoenen en mijn voeten waren veel te smal. In de pubertijd die "krengen" eruit gegooid. Pasten niet in de moderne schoenen en als meid wilde je daar toch ook niet mee gezien worden. Zeg maar gerust dat ik knik- platvoeten heb. Thans zijn mijn voeten geheel door- in- en uitgezakt, zowel het lengte- en
dwarsgewelf als de bal van de voorvoet. Daarvoor heb ik dus nog steeds dagelijks stalen steunzolen in de schoenen. Deze steunzolen (ze noemen het ¾) zijn voorzien van een lengte- en dwarsgewelf en voorvoetsteun op maximale hoogte. Ik moet dus zorgen voor schoenen met voldoende diepgang zoals (boot)schoenen van Van Bommel, voorzien van vetersluiting en los voetbed, en schoenen van het merk Durea. Thans loop ik wel eens op lage pumps, maar gebruik dan wel voorvoetsteuntjes om de voorvoeten te ontlasten. Na z’n avondje smachten mijn voeten dan weer naar de steunzolen.

Het woord steunzolen verandert tegenwoordig vaak in inlays. Volgens mij gebeurt dat omdat het woord steunzolen een te negatieve klank heeft
opgebouwd in het verleden. Vroeger werden ze te pas en te onpas aangemeten. Bij een kleine standsafwijking werden er direct al steunzolen voorgeschreven
of uit de gedachte dat de kindervoet gesteund moest worden (preventief). Van pijnlijke voeten door het dragen van stalen steunzolen heb ik nooit last
gehad. Wel is het zo dat nieuwe/gereviseerde (opgeklopte) steunzolen de eerste dagen pijnlijk aan de voeten aanvoelden, maar dat gaat vanzelf weer
over. Stalen steunzolen hebben naast negatieve zaken (zoals: hard, niet buigzaam en koud) ook positieve (kunnen na doorzakken opgeklopt worden, niet
al te lang, lekker dun en het zijn losse.

Wat voor soort steunzolen (als je/jullie hier nog mee lopen) hebben jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten? Hoe vonden jullie die stalen steunzooltjes in jullie kindertijd, hebben ze geholpen en werden ze toen ook al/nog aangemeten via gipsafdrukjes? Hoelang heb je met steunzolen moeten lopen?

Groetjes,
Annemarie.

Zeebad zei

Hoi Annemarie
Deze verhalen staan al heel lang op internet er kwamen ooit wat vreemde reacties los en sinds die tijd kijk ik eigenlijk nooit meer naar de reacties. 1000x sorry!. Jou verhaal laat me huilen van het lachen! Zo ging het.... het was vreselijk, maar alles klop. Traumatisch. Heb wel altijd zere voeten gehouden, maar nooooooit meer steunzolen gedragen. Bedankt voor je verhaal!
Het volgende verhaal hoort ook nog bij de steunzolen trauma's.
Lang geleden stonden we met een kennis te wachten om toegelaten te worden in het Prado in Madrid. Maar elke keer als onze kennis het dedector poortje passeerde ging het alarm af. Ieder keer verdween er een kledingstuk ter controle. Pas toen hij op zijn sokken stond werden de daders gevonden: De steunzolen!!!! Wij zagen de lol er wel van in maar de grote rij wachtenden achter ons waren minder vrolijk. Ik hoop dat dit bericht je nog bereikt na die hele lange tijd en je hebt me heel blij gemaakt met het delen van je herinneringen. S.O.S. Steunzool!
Groetjes Zeebad
Jaren geleden stonden we met een kennis

Annemarie zei

Zeebad,

Inderdaad krengen waren het die steunzolen, maar kreeg ze dus voorgeschreven van de schoolarts en werd daarop doorverwezen naar de orthopeed in het ziekenhuis.

In de spreekkamer/kleedkamer moest ik altijd de schoenen, kousen en broek uittrekken. Toen de arts daar was, moest ik op de blote voeten gaan staan, (later toen ik ze al had, ook nog eens met de steunzolen eronder), een stukje lopen om te laten zien hoe je je voeten neerzette, op de tenen staan, op je hakken staan en daarna ook nog vooroverbuigen zodat je vingertoppen je tenen konden raken. Als dat alles gereed was mocht je weer gaan zitten en je benen één voot één recht vooruit naar de arts toesteken. Vervolgens werden dan nog minutieus je (ijzeren) steunzolen op alle manieren aan je voeten gepast. Je voelde wel hoe ze de zolen tegen je voeten hield of ze nog goed pasten of dat je nieuwe moest hebben (doordat ze te kort waren of doorgezakt). Als je (weer) nieuwe moest hebben ging je regelrecht (met je blote voeten/benen) van de spreekkamer orthopeed naar de naastgelegen gipskamer orthopedie. En dat gebeurde nogal eens, omdat je voeten wel groeiden maar de steunzolen niet! Eenmaal in de gipskamer aangekomen, waar de assistente van de orthopedisch-instrumentenmaker zitting hield, mocht je vervolgens direct op een tafel gaan stappen waar weer een bankje op stond tegen de muur op stond. Als je had plaatsgenomen mocht je je benen horizontaal strekken waarna een dan een soort steunen/bokjes achter de knieën werden gezet, zodat de benen mooi recht bleven liggen.. Je voeten mocht je slap/ontspannen laten bungelen. Als ze hier mee klaar waren, begonnen ze diverse metalen maten steunzolen te passen aan je voeten. Deze plaatjes hingen overigens gerangschikt op maat aan een groot bord aan de muur. Als uiteindelijk de nieuw maat bekend was werden je voeten ingegipst. E.e.a. is het beste te vergelijken met als je witte kousenvoetjes aan hebt. Die kleffe lauwe gipsmassa was na ca. 10 minuten uitgehard, waarna het van je voeten werd gehaald. Daarop werden je voeten schoongemaakt en werd je over 14 dagen terug verwacht om de nieuwe (ijzeren) steunzolen te komen passen/op te halen. Soms werd er gegipst van hak/hiel tot onder de voorvoet, de andere keer weer van hak/hiel tot over de tenen. Hoe deden ze dat bij jou/jullie? Dit aanmeten gebeurde soms wel 2x
per jaar omdat mijn voeten in de groei waren. Ik kreeg altijd van die stalen steunzolen (anderen waren er trouwens ook niet), inderdaad met van die
klinknageltjes waaraan een leertje was bevestigd. Tevens had ik ook van die super verantwoorde kinderschoenen van Renata/Piedro/Renata met een uitneembaar voetbed, waar de ijzeren steunzolen van voor in de plaats kwamen. "Correctieschoenen" noemden ze ze volgens mij. En natuurlijk de losse binnenwerkjes/voetbedjes goed bewaren voor het geval dat......................................utopie! Waren die steunzolen bij jou ook altijd zo SUPER BREED? Zelf heb ik erg smalle voeten en mijn moeder riep ook altijd al in die gipskamer, "denken jullie er aan, ze heeft SMALLE VOETEN, dus niet van die breeeeede"! Maar meestal werd hier niets mee gedaan. Dat passen van die nieuwe steunzolen was ook altijd zoiets. Schoenen, kousen en broek weer uit in de gipskamer en vervolgens werden de steunzooltjes gepast aan je voeten. Volgens die meisjes in de gipskamer pasten ze altijd perfect aan de voet. Vervolgens moest er er op gaan staan. Je voelde eigenlijk wel meteen dat het de eerste dagen weer briek lopen werd. Mijn moeder legde daarop altijd de oude steunzolen op de nieuwe om te zien hoe breed ze ze wel niet weer hadden gemaakt. Na vaak wat smaller maken gingen ze dan vervolgens mee in de schoenen.

Hoe ging dan dat controleren van de steunzolen, aanmeten en gipsen bij jou? Had ook altijd wel iets, totdat je ouder werd en de gevolgen van weer een periode steunzolen duidelijk werd !!

Moest toen ook een periode naar de heilgymnastiek !! Jij daar ook geweest?